Cum se leagă mutitasking-ul de tulburarea anxioasa?

Cum se leagă mutitasking-ul de tulburarea anxioasa?

Multitasking-ul sau realizarea activităților multiple in mod simultan, utilizând ceea ce denumim „pilot automat”, îl împiedică pe individ sa se ocupe de ceea ce considera ca este important pentru el.

Chiar daca o persoana întreprinde o singura acțiune, de cele mai multe ori, ea se va gândi in același timp si la altceva, iar aceasta este o chestiune fireasca in actualitatea existentei umane. Abilitatea de a face mai multe lucruri in același timp fără a fi pe deplin atenți la ele poate fi utila oamenilor, pana la un anumit punct.

Costurile ascunse ale acestui stil de viată (Orsillo si Roemer, 2011), care presupune îndeplinirea unor sarcini multiple in același timp in mod automat, sunt multiple:

  1. Probleme de atenție si memorie (activitatea profesionala si școlară va avea de suferit.   Clientul nu va putea recepționa informațiile si mesajele subtile care vin din partea celor din jur, așadar nu va putea învață suficient din experiențele sale);
  2. Relații tensionate cu cei din jur (persoanele semnificative se vor simți neglijate; persoana va transmite mesaje nonverbale ca nu este interesat si ca nu-i pasa de ceilalți);
  3. Insatisfacții si nemulțumiri la locul de munca / in relațiile umane / in activitățile de timp liber (clientul va trai ca un spectator al propriei vieți. Nu va putea trai in întregime aspectele agreabile ale vieții profesionale, relaționale sau cele legate de petrecerea timpului liber; ceea ce clientul încearcă sa evite va deveni mai important decât ceea ce încearcă sa realizeze)
  4. Starea de confuzie si lipsa de speranță (clientul va simți ca se străduiește din răsputeri sa facă fata solicitărilor existentei cu caracter competitiv, dar ca eforturile sale nu sunt pe măsura așteptărilor ai astfel va trai un puternic sentiment al eșecului pentru ca nu poate ameliora situația in care se afla).

Nu e de mirare ca in acest context, multe din efectele existentei desfășurate după principiul „pilotului automat” sunt asemănătoare tulburării anxioase (evitarea experiențelor de viață, diminuarea capacității de concentrare a atenției, abordarea aspectelor neesențiale si îndepărtarea de ceea ce este important, lipsa speranței etc.) cu efecte negative multiple asupra calității vieții persoanei.

Lupta cu simptomele anxietatii este epuizanta, stresanta si ocupa mult timp persoanei suferinde. Comportamentele de evitare care au rolul de a-l indeparta pe individ de obiectul fricii sale reprezinta un punct cheie in mentinerea anxietatii. Majoritatea persoanelor anxioase isi promit in gand faptul ca dupa ce vor scapa de anxietate isi vor reveni la viata si la preocuparile normale.

Astfel, un demers terapeutic eficient este cel bazat pe meditatia prin constientizare care propune clientilor notarea intr-un jurnal a tuturor optiunilor referitoare la oportunitatile din ariile pe care incercau sa le evite anterior.

Invatarea clientului sa adopte atitudinea de distantare ce transpare in urma utilizarii tehnicii bazate pe constientizare (mindfulness) fata de starile afective specifice anxietatii reduce intensitatea acestora, eliberandu-l. Astfel, clientul se va putea ocupa de ceea ce considera ca este important pentru el.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email

Articole

Trimite un mesaj

Suna acum!
Adresa