Psihoterapia copilului

Psihoterapia copilului - Psihoterapeut Iuliana Balan. Locul sigur ar trebui sa fie un loc in care copilul s-a simțit fericit, calm si ......

Exercițiul locului sigur

Locul sigur ar trebui sa fie un loc in care copilul s-a simțit fericit, calm si in siguranța, un loc in legătura cu care si-a format asocieri si sentimente plăcute si pozitive.

Noi, toți, avem nevoie de un loc in care sa ne simțim in siguranța si pe care sa-l simțim a fi refugiul nostru emoțional.

Odată ce ați identificat locul sigur, vorbiți cu copilul despre detaliile multisenzoriale ale acestui loc si realizați o descriere a sa (mirosuri, sunete, gusturi, sentimente, gânduri si senzații corporale), susținând apoi copilul sa se întoarcă la acest loc sigur.

Cum se face?

Mai întâi invitați-l pe copil sa stea jos sau sa se întindă într-o poziție confortabila, intr-un spațiu liniștit. Încurajați-l sa respire profund si încet (puteți adăuga si alte tehnici de respirație si relaxare).

Daca se simte mai bine așa, puteți sa-l invitați sa închidă ochi si sa simtă cum dispare tensiunea cu fiecare respirație.

Unii copii se simt mai bine daca au cu ei un obiect tranzițional, o pătura sau o jucărie de plus.

   Susțineți-l pe copil in a-si imagina ca se afla in locul sigur pe care la- descris anterior. Îl puteți ajuta sa-si reamintească unele detalii sau sa se conecteze cu sentimentele identificare anterior. Uneori va trebui sa le reamintiți cuvântul-semnal (un cuvânt care le va semnaliza sa acceseze acel spațiu sigur).

Unii copii ajung direct in locul sigur doar închizând ochii ori spunând cuvântul-semnal, in vreme ce alți copii prefera sa-si imagineze ca ajung acolo: a) zburând pe un covor fermecat/cu avionul/cu elicopterul/intr-un balon cu aer cald; b) folosind un pod/pasaj secret sau o cheie magica; c) intrând printr-o ușă secreta.

Invitați-l pe copil sa exploreze locul sigur dintr-o perspectiva multisenzorială. Ce vede in fata ochilor si ce culori, forme, mirosuri, sunete, temperatura, mișcării observa?

Ajutați-l sa fie atent la senzațiile fizice din corpul sau. Unde anume in corp simte copilul senzația de relaxare/calm/fericire? Cum simte acest lucru? Daca senzațiile ar avea o forma/culoare sau daca ar fi un obiect, ce si cum ar fi?

Încurajați copilul sa se gândească la diversele emoții pe care le trăiește atunci când se conectează la locul sau sigur. Ajutați-l sa inspire sentimentele de relaxare, calm si fericire si sa expire sentimentele mai dificile si dureroase.

Atunci când copilul se afla in locul sau sigur si liniștit, ar putea sa-i dea si un nume, un titlu sau o sintagma pe care o poate folosi pentru a-si reaminti acest loc ori de cate ori simte nevoia sa se întoarcă acolo (un cuvânt-semnal sau nume de cod).

Copilul poate sa rămână si sa se bucure de locul sau sigur sau poate sa plece oriunde dorește. Tot ce trebuie sa facă este sa deschidă ochii si sa fie susținut sa devina treptat conștient de locul unde se afla in momentul respectiv.

Pentru a consolida imaginea acestui spațiu sigur, pentru a menține locul „viu” in minte si a integra cele învățate, puteți folosi următoarele mijloace creative si expresive:

  1. Realizați un poster/colaj al locului sigur folosind reviste, fotografii, desene etc.
  2. Realizați un desen al locului sigur.
  3. Realizați o sculptura a locului sigur, folosind lut/plastilina/obiecte de uz zilnic etc.
  4. Realizați sau proiectați cheia, podul, tunelul, ușa ascunsa, covorașul fermecat sau porțile magice care pot fi folosite pentru a pătrunde in locul sigur.
  5. Realizați o poveste sau un scenariu care sa-i amintească copilului de locul sau sigur. Salvați pe smartphone, DVD sau USB o înregistrare audio a terapeutului sau persoanei de îngrijire, cu scopul de a-l ajuta pe copil in călătoria sa spre locul sigur.
  6. Faceți o reprezentare miniaturala a locului sigur care sa poată fi la îndemâna copilului oricând: pe un lanț de chei, o ilustrata, intr-un borcan, intr-un glob.
  7. Alegeți o melodie care sa aibă legătură cu locul sigur. Unii copii prefera sa-si scrie propriul cântecel sau sa creeze un dans special pe aceasta tema.
  8. Faceți o harta a corpului ce explorează sentimentele copilului atunci când acesta se simte nesigur/este in stare de distres, apoi faceți o harta a corpului pentru cum se simte copilul atunci când este in locul sau sigur. Apoi discutați cu copilul pe următoarele teme de reflecție: daca corpul tău ar putea vorbi, ce ar spune? Unde anume in corp se simte sentimentul de siguranță? Cum se simte acest sentiment? Daca acest sentiment ar fi o culoare, forma, obiect, ce ar fi el?

Model de harta a corpului:  a fi furios versus a fi in locul sigur

Karen Treisman – Instrumentar de tehnici terapeutice creative

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Articole

Rolul Protectorului

Sa vorbim un pic despre rolul protectorului in viața noastră. Cu siguranța recunoaștem acest

Trimite un mesaj

Suna acum!
Adresa